Hi Richy,
ein direkter Wettbewerb ist MM-398 vorläufig nicht, da es erst nach Therapieversagen von Gemcitabine als Zweitlinientherapie (also nach EndoTAG-1) eingesetzt werden soll. EndoTAG-1 wird in Erstlinientherapie in Kombi mit Gemcitabine getestet. Ev. wäre es sogar möglich EndoTAG-1 zusammen mit MM-398 als Zweitlinientherapie einzusetzen.
MM-398 und EndoTAG-2 nutzen eine ähnliche Wirkstoffklasse (Camptothecin). Die beiden Kandidaten unterscheiden sich im Drug Targeting:
MM-398: "Indeed, we observed that nanoliposomal CPT-11 was completely converted to SN-38 by macrophages after 72-hour incubation. We hypothesize that nanoliposomal CPT-11 may be acted on by tumor-resident macrophages, which convert drug to SN-38 with subsequent diffusion to nearby tumor cells. Alternatively, CPT-11 may be activated directly by tumor cells following release from its liposome carrier."
(SN-38: aktiver Metabolit von Irennotecan, eine Weiterentwicklung des Camptothecins).
http://cancerres.aacrjournals.org/content/66/6/3271.full
MM-398 vs. EndoTAG-1
http://www.thejgo.org/article/view/223/html
About MM-398 / PEP02
"PEP02 is a novel nanoparticle liposome formulation of irinotecan. Irinotecan HCl (Camptosar®,Campto®) is a broad spectrum anti-cancer cytotoxic drug approved for the treatment of colorectal cancer, and the annual sales approached US$1 billion in 2008. PharmaEngine licensed rights to PEP02 in Europe and Asia from Hermes Biosciences, Inc. (South San Francisco, CA). Hermes was acquired by Merrimack Pharmaceuticals, Inc. (Cambridge, MA) in 2009. Merrimack retains the rights in North America and other territories, and is developing PEP02 under the designation MM-398."
http://www.drugs.com/clinical_trials/...-pancreatic-cancer-11084.html
Gruß mulga
