bis 2006 soll das Umsatzvolumen von 78 Milliarden (2001)
bis auf 2,2 Billionen Euro steigen.
Die grösste Kapazität sieht Forrester bei Elektrogeräten.
---------------------------------------Text-------------------------------
"Europese online b-to-b handel: 2,2 biljoen in 2006"
Door: Louis Hoeks
Dinsdag, 30 Juli 2002
De Europese online b-to-b handel, nu nog goed voor een gezamenlijke omzet van ruim 195 miljard euro, zal in 2006 2,2 biljoen euro waard zijn. Dan verloopt meer dan eenvijfde van alle b-to-b handel online, zo voorspelt Forrester Research. Zweden en Denemarken en de sectoren elektronische onderdelen en chemie lopen voorop.
De Europese online b-to-b handel groeide de afgelopen jaren van een magere 31,5 miljard euro in 2000 naar 195,4 miljard euro nu. De grote sprong volgt volgens Forrester echter de komende jaren: van 465 miljard euro in 2003 naar 945,6 miljard in 2004, oftewel bijna 10 procent van de totale b-to-b handel. In 2006 is alle Europese online b-to-b handel volgens de voorspellingen 2,2 biljoen euro waard. Dan verloopt in 2006 22 procent van alle b-to-b handel online.
Voorwaarden voor de groei zijn naar mening van Forrester met name de aanwezigheid en ontwikkeling van ERP-backbones, van procurement-applicaties, b-to-b sites, geïntegreerde b-to-b investeringen en investeringen van consortia in zaken als marktplaatsen. Forrester beschouwt verder IT-investeringen per hoofd van de bevolking, verzadigingsniveau's (hoeveel b-to-b handel kent een sector) en het tempo van online gaan (hoezeer is een sector bezig met e-business) als de belangrijkste factoren die de groei bepalen.
De drie sectoren elektronische onderdelen, chemie en logistiek lopen voorop, constateert Forrester Research. Een bedrijf als de Britse elektronicafirma Premier Farnell laat nu al acht procent van alle bestellingen online verlopen, bijna het dubbele van het Europees sectorgemiddelde. Maar in 2006 zal maar liefst veertig procent van alle b-to-b handel in de elektronica online verlopen, voorzien de onderzoekers. Chemie en logistiek (beide dertig procent) volgen daarachter. De sectoren voeding, bosbouw en de bouwwereld zijn de grootste achterblijvers. Zo verloopt volgens de prognoses in 2006 nog slechts veertien procent van alle b-to-b handel in de bouw online. Maar ook de sectoren consumentengoederen en textiel liggen onder het gemiddelde.
In geografische termen zijn de Europese landen met het hoogste IT-uitgaven per hoofd van de bevolking - Zweden en Denemarken - ook het meest actief in de online b-to-b handel. Beide relatief kleine economieën zijn in 2004 goed voor tien procent van alle Europese online b-to-b handel.
De drie grootste Europese economieën - Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk - vertegenwoordigen in 2006 samen 64 procent van alle online handel in de Europese Unie. Zuid-Europa ligt volgens de onderzoekers ver achter op dit gebied en dreigt dit ook niet in te halen. Zo verloopt in 2003 nog maar 2,2 van alle Italiaanse b-to-b handel online. Nederland wordt in het onderzoek niet apart genoemd.
Forrester geeft tot slot enkele adviezen voor de online b-to-b handel. Zo raadt het met name consortia aan gebruik te maken van Interoperative Data Exchange (IDE), het net-gebaseerde systeem dat standaard bedrijfsdocumenten tussen de ERP-systemen van ondernemingen vertaalt en in kaart brengt. Een geschikt bedrijf om hiermee aan de slag te gaan is volgens Forrester het Brits-Nederlandse staalconcern Corus Group dat negentig procent van zijn transacties verricht op basis van contracten die niet meer onderhandeld hoeven worden.
Daarnaast raadt Forrester aan om de uitrol van online b-to-b handel per land aan te passen. Idealiter moet die negen maanden plaatsvinden voordat vijf procent van alle b-to-b handel in een land online plaatsvindt, menen de onderzoekers. Dit betekent bijvoorbeeld dat Heineken het best nog dit jaar in Zweden een b-to-b site kan beginnen, volgend jaar in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk en pas in 2004 in Spanje.
gruss julius
bis auf 2,2 Billionen Euro steigen.
Die grösste Kapazität sieht Forrester bei Elektrogeräten.
---------------------------------------Text-------------------------------
"Europese online b-to-b handel: 2,2 biljoen in 2006"
Door: Louis Hoeks
Dinsdag, 30 Juli 2002
De Europese online b-to-b handel, nu nog goed voor een gezamenlijke omzet van ruim 195 miljard euro, zal in 2006 2,2 biljoen euro waard zijn. Dan verloopt meer dan eenvijfde van alle b-to-b handel online, zo voorspelt Forrester Research. Zweden en Denemarken en de sectoren elektronische onderdelen en chemie lopen voorop.
De Europese online b-to-b handel groeide de afgelopen jaren van een magere 31,5 miljard euro in 2000 naar 195,4 miljard euro nu. De grote sprong volgt volgens Forrester echter de komende jaren: van 465 miljard euro in 2003 naar 945,6 miljard in 2004, oftewel bijna 10 procent van de totale b-to-b handel. In 2006 is alle Europese online b-to-b handel volgens de voorspellingen 2,2 biljoen euro waard. Dan verloopt in 2006 22 procent van alle b-to-b handel online.
Voorwaarden voor de groei zijn naar mening van Forrester met name de aanwezigheid en ontwikkeling van ERP-backbones, van procurement-applicaties, b-to-b sites, geïntegreerde b-to-b investeringen en investeringen van consortia in zaken als marktplaatsen. Forrester beschouwt verder IT-investeringen per hoofd van de bevolking, verzadigingsniveau's (hoeveel b-to-b handel kent een sector) en het tempo van online gaan (hoezeer is een sector bezig met e-business) als de belangrijkste factoren die de groei bepalen.
De drie sectoren elektronische onderdelen, chemie en logistiek lopen voorop, constateert Forrester Research. Een bedrijf als de Britse elektronicafirma Premier Farnell laat nu al acht procent van alle bestellingen online verlopen, bijna het dubbele van het Europees sectorgemiddelde. Maar in 2006 zal maar liefst veertig procent van alle b-to-b handel in de elektronica online verlopen, voorzien de onderzoekers. Chemie en logistiek (beide dertig procent) volgen daarachter. De sectoren voeding, bosbouw en de bouwwereld zijn de grootste achterblijvers. Zo verloopt volgens de prognoses in 2006 nog slechts veertien procent van alle b-to-b handel in de bouw online. Maar ook de sectoren consumentengoederen en textiel liggen onder het gemiddelde.
In geografische termen zijn de Europese landen met het hoogste IT-uitgaven per hoofd van de bevolking - Zweden en Denemarken - ook het meest actief in de online b-to-b handel. Beide relatief kleine economieën zijn in 2004 goed voor tien procent van alle Europese online b-to-b handel.
De drie grootste Europese economieën - Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk - vertegenwoordigen in 2006 samen 64 procent van alle online handel in de Europese Unie. Zuid-Europa ligt volgens de onderzoekers ver achter op dit gebied en dreigt dit ook niet in te halen. Zo verloopt in 2003 nog maar 2,2 van alle Italiaanse b-to-b handel online. Nederland wordt in het onderzoek niet apart genoemd.
Forrester geeft tot slot enkele adviezen voor de online b-to-b handel. Zo raadt het met name consortia aan gebruik te maken van Interoperative Data Exchange (IDE), het net-gebaseerde systeem dat standaard bedrijfsdocumenten tussen de ERP-systemen van ondernemingen vertaalt en in kaart brengt. Een geschikt bedrijf om hiermee aan de slag te gaan is volgens Forrester het Brits-Nederlandse staalconcern Corus Group dat negentig procent van zijn transacties verricht op basis van contracten die niet meer onderhandeld hoeven worden.
Daarnaast raadt Forrester aan om de uitrol van online b-to-b handel per land aan te passen. Idealiter moet die negen maanden plaatsvinden voordat vijf procent van alle b-to-b handel in een land online plaatsvindt, menen de onderzoekers. Dit betekent bijvoorbeeld dat Heineken het best nog dit jaar in Zweden een b-to-b site kan beginnen, volgend jaar in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk en pas in 2004 in Spanje.
gruss julius