Slowing economy hits small company profits hardest

Zugriffe: 341 / Heute: 1
Slowing economy hits small company profits hardest Dr.UdoBroemme
Dr.UdoBroem.:

03.08.01 19:24
Friday August 3, 12:49 pm Eastern Time

By Thi Nguyen

NEW YORK, August 3 (Reuters) -- When things fall apart, they fall apart faster for small companies.

As the U.S. economy slows, profits at small companies are hit faster and harder than earnings at large companies, said analysts
and money managers.

``The primary reason is estimates for small companies are dramatically affected when numbers of orders are pushed back,''
said Ken Perkins, an analyst at market research firm Thomson Financial/First Call. ``It's a big deal when a small company
misses a couple of orders. Sometimes it could cut their earnings in half.''

Wall Street analysts have reduced earnings estimates for small companies to declines of 12 percent and 17 percent for the
second and third quarters, from a rosy 10.6 percent growth forecast for both quarters in early April, First Call said. Estimates
for large cap companies have come down too, but only by half as much.

``By nature, small companies are more volatile,'' said Franklin Morton, director of research at Chicago-based Ariel Capital
which has $6 billion in small- and mid-cap stocks. ``In good times, earnings for small companies go up faster, but in bad times,
they come down faster.''

That spells trouble for one of the few bright spots in the market. So far this year, small-cap stocks lead the market with a 0.98
percent gain in the Russell 2000 index (^RUT - news), compared with declines of 7.52 percent and 15.67 percent in the S&P
500 and the Nasdaq composite index (^IXIC - news), respectively.

But as many investors choose to look past earnings this year and focus on next year's expected economic rebound, they

continue to love small company shares. If the economy turns around, small companies will rise faster than large firms, money
managers said.

``At this point, people are looking to the economic cycle,'' said Larry Baumgartner, portfolio manager with the One Group
Small Cap Value Fund who oversees $320 million in stocks. ``Earnings in 2001 will be poor but it's irrelevant. 2002 is what
matters.''

Indeed, investors have written off this year and look toward the next for a recovery. Analysts expect profits of small companies
will grow 30.9 percent in 2002, much faster than the expected 20-percent growth for large firms.

``That's typical of corporate growth coming out of the bottom,'' said One Group's Baumgartner.

Corporate earning growth under normal economic periods is 7-10 percent with no difference for small and large companies
over time, he said. Historically, small companies outperform large firms for a couple of years coming out of an economic
downturn, he added.

SKEPTICS QUESTION GROWTH OUTLOOK

There are skeptics.

A 30 percent growth ``obviously will never happen,'' said Steven DeSanctis, small cap strategist at Prudential Securities. "This
year they also estimated a 30 percent growth -- now, it obviously will be negative.

What a difference four months make. Analysts in April expected small-company earnings would outpace large-company profits
in the third quarter. Now the situation is reversed.

``Given the economy, it's not a surprise that their estimates come down so fast,'' said Morton. ``Many small companies have
just been around for less than 10 years, particularly technology companies. They are going through recession for the first time
and they don't know how to manage.''

The ratio of positive to negative earning revisions in the Russell 2000 small-cap index has deteriorated sharply, with two
negative revisions to each positive one, said Bill Julian, small cap strategist at Salomon Smith Barney.

It's been this bad only twice in the past 15 years -- in 1990 and 1998. In both cases, the Russell 2000 had already bottomed
or was within one month of the bottom and it was 35 percent higher 12 months later, said Julian.

``It appears that once the revisions ratio drops from a high to below 0.5, it signals a level of pessimism that can support a rally
thereafter,'' said Julian, who expects to see a sustained rally in the index within the next three months.

Gruß Dr. Broemme
Slowing economy hits small company profits hardest 386089
Slowing economy hits small company profits hardest Stox Dude
Stox Dude:

@Dr. Hans-Udo

03.08.01 19:33
Moechte nicht arrogant klingen, aber das mit den smaller caps hatte ich
desoefteren erwaehnt und das "Cash Rich" Companies zuerst von steigenden
Maerkten profitieren wuerden.

Anyway, ein interessanter Artikel
Dr.UdoBroem.:

@Stox

03.08.01 19:57
Erst nochmal nachträglich Glückwunsch zum 4000er :-)

Ob das Szenario so kommt, wie vom Autor erhofft? Schön wärs, da ich ja auch eher ein Fan von SCs bin.

Ansonsten hast Du auf Deinen letzten Einkaufslisten doch eher die "Schwergewichte" gehabt, oder erinnere ich mich da falsch?

Ansonsten hält sich PXLW gut über der $24-Marke - über 26 wäre der Weg nach oben frei.....
Slowing economy hits small company profits hardest 386106

Gruß Hans-Udo

Slowing economy hits small company profits hardest 386106
Dr.UdoBroem.:

Ganz interessante Diskussion GNSS/PXLW auf yahoo.

03.08.01 20:07
http://messages.yahoo.com/?action=q&board=PXLW
Was meinst Du? Sollte man beide im Depot haben?

Gruß Hans-Udo
Slowing economy hits small company profits hardest 386110
Stox Dude:

Dr. Hans Udo

03.08.01 20:26
Die big caps werden, so denke ich, zuerst vom steigenden Markt profitieren.
Spaeter, sind deren Wachstumsraten begrenzt und smaller caps bieten
ein hoeheres ROI, aber aufpassen bei den Werten und die financial strength
der Werte gut einschaetzen.
Slowing economy hits small company profits hardest DarkKnight
DarkKnight:

well, well, well,

03.08.01 20:30
zum glück hab i a Kassengstell

smaller caps bieten höheres ROI? Wieso? und was heißt aufpassen? und wie definiert sich financial strength? viel Eigenkapital? = geringer ROI, wenig EK? = keine strength.

well, well, well, Fragen über Fragen ....
Stox Dude:

Darki

03.08.01 20:34
fuer den Anleger/Investoren ein besseres Return of Investment.

Financials, working capital, assets, operational cash flow, blablabla.....
aber wem sag ich es........Du warst doch bei Accentric
DarkKnight:

Stox, ich war bei Ekklektik

03.08.01 20:36
das sind die mit dem Elektrik-Trick (Catweazle), ansonsten habe ich es wirklich nicht verstanden, das Dingelchen mit den small caps
Der ARIVA.DE Newsletter
Bleiben Sie informiert mit dem
wöchentlichen Marktüberblick
von ARIVA.DE!
E-Mail-Adresse
Ich möchte Benachrichtigungen von ARIVA.DE erhalten.
Ja, ich habe die Datenschutzhinweise gelesen und akzeptiert (Pflichtfeld).
Stox Dude:

Darki: Ganz einfach, suche Dir mal uebers WE

03.08.01 20:39
paar Banken aus, die im Russel2000 gelistet sind und sehe Dir den Chart
im Vergleich zu den Techs an.
Slowing economy hits small company profits hardest preisfuchs
preisfuchs:

dr broemme. warum nicht! o.T.

03.08.01 20:41
Dr.UdoBroem.:

Naja

03.08.01 20:47
Eigentlich denke ich ja auch, dass der Flatscreenmarkt die nächsten Jahre boomen wird, allerdings werden wohl die Gewinnmargen zurückgehen(wie immer wenn sich ein neues Produkt etabliert). Bleibt zu hoffen, dass der Umsatz überproportional zum Rückgang der Gewinnmargen steigt, wovon ich eigentlich ausgehe.
Ob GNSS oder PXLW da die bessere Performance aufweist, ist wohl noch sehr umstritten - vielleicht sollte man wirklich beide halten.

Gruß Hans-Udo
Slowing economy hits small company profits hardest 386150
DarkKnight:

Stox

03.08.01 20:47
ich liebe es wenn die Leute meinen, sie müßten mir Arbeit anschaffen.

WE: world entertainment forum?
Russel2000: der Vorgänger von Russel2001?
Techs: die Gegenspieler von Softs?
Chart: kenne ich, das sind die Pünktchen beim Thermometer?
Stox Dude:

.................................................. o.T.

03.08.01 20:51
Slowing economy hits small company profits hardest preisfuchs
preisfuchs:

darki hast du morgen zeit zum rasenmähen?

03.08.01 20:51
weist ja, gegenseitige hilfe macht selbst arme menschen glücklich.
Stox Dude:

Darki: Kannst Du mir den Zusammenhang mit

03.08.01 20:55
Accenture erklaeren? Warum A. Consulting diesen Namen gewaehlt?
DarkKnight:

Stox, ganz einfach

03.08.01 21:00
im Sinnde der Prozeßoptimierung und Kosteneinsparung wurden bei Andersen Consulting Tastaturen bestellt, die nur noch die Hälfte der Buchstaben hatten. Dann fiel auf, daß man keine Briefe mehr schreiben konnte mit dem eigenen Namen, deshalb.

PS: die verkürzte Tastatur ist übrigens ausreichend für die stereotype Phrasendrescherei und verhindert vom Gebrauch von Worten wie "Rückerstattung von Gebühren wegen Dummheit" und "Ich werde nie mehr Schüler als Berater verkaufen".

Ach so war es, dachte schon es wuerde

Accent to the Future bedeuten.........Accenture

Hast doch recht, paar Buchstaben haben da gefehlt.

Börsenforum - Gesamtforum - Antwort einfügen - zum ersten Beitrag springen
5 Nutzer wurden vom Verfasser von der Diskussion ausgeschlossen: der boardaufpasser, deuteronomium, flumi4, rotgrün, waschlappen
--button_text--