Renditenkolosse der Weltmeere

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geldschneider:

Renditenkolosse der Weltmeere

 
04.04.05 13:03
905356  oder VLCCF mal ansehen.
Knightsbridge Tankers Ltd. in Berlin und an der Nasdaq.

Unterbewertet, gute dividendenrenidte und weiteres Kurspotential!

Kurswert bei 39, 44 $ effektiver Wert bei 74.63 $

Die Ges. liegt auf den Bermudas und vermietet, verchartert ihre Schiffe , Tanker, um Öl zu transportieren.
von der gestiegenen Nachfrage dem dem schwarzem Gold profitert auch die Öltankerbrache.

Gruß
gs
geldschneider:

Knigtsbridge Tankers

 
04.04.05 13:24
NASDAQ-INVE$TOR
Ausgabe 4/2005 03. April 2005

Knightsbridge Tankers Ltd. - Renditenkolosse der Weltmeere
Es vergeht kaum ein Tag an den internationalen Börsenplätzen, an dem Anleger nicht zuerst ihren Blick auf den aktuellen Rohölpreis richten. Seit den letzten Monaten kennt der Preisindex für den wohl wichtigsten Rohstoff der modernen Industriegesellschaft nur eine Richtung, nach oben. Der große Energiehunger der USA und vor allem das wirtschaftlich immer stärker werdende China mit seinem gewaltigen Energiebedarf sorgt für immer weiter steigende Rohölpreise an den Weltmärkten. Zudem stellt sich die schwierige, politische Lage im Nahen Osten als ein weiterer Risikofaktor, für weiter steigende Preise heraus.

Eine vor kurzem vorgelegte Studie des renommierten Investmenthauses Goldman Sachs sieht mittelfristig sogar einen Rohölpreis von über 100USD pro Barrel (1Barrel = 159Liter), da die täglichen Förderquoten nicht mehr, mit der immer stärker steigenden Nachfrage, vor allem aus Asien, Schritt halten kann.Zu den großen Profiteuren dieser Entwicklung zählen vor allem die nationalen und internationalen Ölgesellschaften. Aber es gibt noch eine andere Branche die von der stark gestiegenen Nachfrage nach dem schwarzen Gold profitiert - die Öltankerbranche. Dies wird besonders deutlich, wenn man sich einmal die geographische Lage zwischen den größten Rohölexporteuren (Golfregion) und den größten Rohölimporteuren (USA, Europa und Asien) anschaut. Neben der für das Festland etablierten Pipeline, gehört der Seeweg immer noch zum wichtigsten und oft auch zum einzigst möglichen Transportweg für den Rohstoff Öl. Aktuellen Schätzungen zufolge werden heute bereits mehr als 2Mrd. Tonnen Rohöl, und damit über 50% der jährlich weltweiten Erdölförderung, über die Weltmeere transportiert.Eines der interessantesten Investments in diesem Sektor, ist die auf den Bermudas ansässige Schiffsgesellschaft Knightsbridge Tankers Limited (NASDAQ: VLCCF). Das 1996 gegründete und ein Jahr später an die Börse gebrachte Unternehmen, gehört heute mit zu den profitabelsten Aktiengesellschaften an der Technologiebörse NASDAQ. Mit dem aus dem Börsegang zugeflossenen Kapital erwarb Knightsbridge eine Flotte von 5 Schiffen des Typs VLCC (Very Large Crude Carrier), die 1995 von Daewoo Heavy Industries Ltd. gebaut wurden. Das Ladevolumen dieser für den Öltransport typischen Frachtschiffe beträgt 343.0000m3 und hat eine Tragfähigkeit von 298.000 Tonnen. Die von Knightsbridge Tankers eingesetzten Schiffe entsprechen bereits den für 2010 gelten Richtlinien der Regulationsbehörde International Maritime Organisation (IMO), die ab diesem Zeitpunkt nur noch doppelwandige Öltanker für den Transport auf den Weltmeeren erlaubt.



Das hochprofitable Geschäftsmodell von Knightsbridge Tankers besteht in der Vermietung seiner Schiffe (Tankercharter-Business) z.Bsp. an internationale Ölgesellschaften, die diese für den weltweiten Transport einsetzen. Der Mietpreis für diese Schiffe wird im s.g. Spot-Markt festgesetzt und als Chartertagesrate deklariert. Diese Charterraten unterliegen je nach Marktlage sehr starken Schwankungen. In den letzten 2 Jahren lag die Range für Charterraten bei VLCC-Schiffen zwischen 17.000 und 180.000USD pro Tag. Ausschlaggebend für die Preisentwicklung im Spot-Markt für Öltanker sind zum einen die festgesetzten Fördermengen der OPEC, sowie die temporäre Nachfrage nach Rohöl in bestimmten Wirtschaftsräumen. So führte der immer größer werdende Ölhunger Asiens im November letzten Jahres zu einer kurzfristigen Preisexplosion auf 180.000USD / Tag für den Rohöltransport zwischen der Golfregion und China. Für die Öltankergesellschaften bedeuten solche hohen Charterraten bares Geld und wirken sich sehr dynamisch in der Gewinnentwicklung der Unternehmen aus, da die Kosten im Öltankerbusiness relativ konstant bleiben. Knightsbridge Tankers arbeitet nach eigenen Angaben bereits ab einer Tagesrate von 15.780USD pro Tanker profitabel. Um nicht nur von den starken Preisschwankungen im Spot-Markt abhängig zu sein, schloss Knightsbridge Tankers unter Zustimmung seiner Aktionäre im letzten Jahr 2 langjährige Charterverträge für 3 seiner 5 Öltanker ab. Mit der Malaysia International Shipping Corporation unterzeichnete das Unternehmen im März 2005 einen 5 Jahresvertrag für 1Öltanker mit einer Charterrate von 31.000USD/Tag. Das 2. Abkommen wurde einen Monat später mit der Tankers International LLC vereinbart. In einem Zeitraum von 3Jahren, chartert Tankers International 2 Öltanker von Knightsbridge für 30.000/USD pro Tag & Tanker. Zudem erhält Knightsbridge zusätzlich 50% von der Differenz zwischen der abgeschlossen Charterrate und dem aktuellen Spot-Markt Preis, sofern dieser über 30.000USD / Tag liegt. Die restlichen 2 Öltanker setzt das Unternehmen im Spot-Markt ein, so das hier, je nach Marktlage besonders große Profite winken, aber auch das Verlustrisiko bei einem Absinken des Preises deutlich höher ist. Mit diesem 2teiligen Chartermodell hat Knightsbridge unserer Meinung nach eine sehr gute Wahl getroffen, da man zum einen nicht nur auf die sehr volatile Preisentwicklung im Spot-Markt angewiesen ist und zum anderen bei 3Tankschiffen eine 100%ige Auslastung gewährleistet. Die Zahlen für das kürzlich abgelaufene Geschäftsjahr 2004 zeigen deutlich, das Knightsbridge mit seiner eingeschlagenen Business Strategie sehr erfolgreich agiert. So konnte das Unternehmen 2004 seinen operativen Umsatz um stolze 80% auf 135,69Mio. USD steigern. Zeitgleich stieg der Nettogewinn ebenfalls um 80% auf 85,5Mio. USD ($5,02/Aktie). Auf EBITDA- Basis lag der Überschuss sogar bei 106,6Mio. USD. Damit erzielte Knightsbridge Tankers im Geschäftsjahr 2004 eine Rekordverdächtige Gewinn-Marge von 63%. Zum Vergleich - Branchenriese Frontline Ltd. (NYSE: FRO) brachte es im Geschäftsjahr 2004 (nur) auf eine Gewinn-Marge von knapp 56%.Ähnlich wie bei Frontline Ldt. wird auch bei Knightsbridge Tankers Limited Shareholder Value in Form einer konsequenten Dividendenpolitik gegenüber seinen Aktionären sehr groß geschrieben. So schüttet das Unternehmen seit Jahren den Großteil seiner erzielten Gewinne in Form von Quartals-Dividenden an seine Aktionäre wieder aus. Im abgelaufenen Geschäftsjahr 2004 konnten sich Knightsbridge Aktionäre über eine Rekorddividende von $5,50/Aktie freuen. Neben der großzügigen Dividendenpolitik ist das Unternehmen im Gegensatz zu anderen Branchengrößen auch fundamental gut aufgestellt. So liegen die langfristigen Verbindlichkeiten lediglich bei 122Mio. USD, dem ein Cashanteil von 41Mio. USD gegenüber steht. Fazit: Zwar haben die Aktien von Knightsbridge Tankers Limited in den letzten 12Monaten bereits mehr als 135% zugelegt, dennoch sehen wir angesichts der eingeschlagenen Businessstrategie und dem optimistischen Ausblick für die nächsten 2Jahre weiteres Kurspotenzial. Aktuellen Schätzungen zufolge, werden für 2005 durchschnittliche Chartraten für VLCC-Frachter von 58.000USD und ein Jahr später von 46.000USD pro Tag erwartet. Wir empfehlen spekulativ ausgerichteten Anlegern bei aktuellen Kursen ($39,44/Aktie) zum Kauf. Langfristig orientierte Anleger sollten sich die Aktien von Knightsbridge Tankers zumindest auf die Watch-Liste setzen um bei Kursrückschlägen (30-33USD) erste Positionen aufzubauen. Angesichts der aktuellen Marktlage halten wir für die nächsten 12Monate ein Kursziel von 50-55USD für durchaus realistisch. Zudem sollten Anleger die großzügige Dividendenpolitik des Unternehmens mit in ihre Kaufentscheidung einbeziehen. So konnten langfristig orientierte Aktionäre in den letzten 6 Jahren Cash-Dividenden in Höhe von $18,75/Aktie einstreichen.


Kennzahlen
    Börse:    NASDAQ          §
US-Kürzel:     VLCCF          §
     WPKN:    905356          §
   Aktien:§17,10 Mio.
Marktkap.:§674 Mio.
     Cash:§42 Mio.
akt. Kurs: $ 39,44
-----------------------------§
Gewinn / Verlust
Jahr 2003 2,78
Jahr 2004 5,02
Jahr 2005* 3,10
Jahr 2006* 2,70
                    §






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geldschneider:

Dazu die Analyse

 
04.04.05 13:26
VectorVest Stock Analysis of Knightsbridge as of 4/1/2005

Thank you for requesting an analysis of Knightsbridge from VectorVest. The ticker symbol for Knightsbridge is VLCCF.  VLCCF is traded on the NASDAQ - (xO) and options are available for this stock

Analysis Summary
VLCCF is undervalued compared to its Price of $39.44 per share, has somewhat below average safety, and is currently rated a Buy.

In-Depth Analysis
Business: KNIGHTSBRIDGE TANKERS LTD, (VLCCF) owns, leases and charters five double hull very large crude carriers chartered to Shell International Petroleum Co. Ltd. for a minimum of seven years and used mainly to transport crude oil on long-haul trade routes.

Price: VLCCF closed on 4/1/2005 at $39.44 per share

Value: Value is a measure of a stock's current worth.  VLCCF has a current Value of $74.63 per share. Therefore, it is undervalued compared to its Price of $39.44 per share.  Value is computed from forecasted earnings per share, forecasted earnings growth, profitability, interest, and inflation rates. Value increases when earnings, earnings growth rate and profitability increase, and when interest and inflation rates decrease. VectorVest advocates the purchase of undervalued stocks. At some point in time, a stock's Price and Value always will converge.

RV (Relative Value): RV is an indicator of long-term price appreciation potential. VLCCF has an RV of 1.60, which is excellent on a scale of 0.00 to 2.00. This indicator is far superior to a simple comparison of Price and Value because it is computed from an analysis of projected price appreciation three years out, AAA Corporate Bond Rates, and risk. RV solves the riddle of whether it is preferable to buy High growth, High P/E stocks, or Low growth, Low P/E stocks. VectorVest favors the purchase of stocks with RV ratings above 1.00.

RS (Relative Safety): RS is an indicator of risk. VLCCF has an RS rating of 0.79, which is poor on a scale of 0.00 to 2.00. RS is computed from an analysis of the consistency and predictability of a company's financial performance, debt to equity ratio, sales volume, business longevity, price volatility and other factors. A stock with an RS rating greater than 1.00 is safer and more predictable than the average stock in the VectorVest database. VectorVest favors the purchase of stocks of companies with consistent, predictable financial performance.

RT (Relative Timing): RT is a fast, smart, accurate indicator of a stock's price trend. VLCCF has a Relative Timing rating of 1.58, which is excellent on a scale of 0.00 to 2.00.  RT is computed from an analysis of the direction, magnitude, and dynamics of a stock's price movements over one day, one week, one quarter and one year time periods. Once a stock's price has established a strong trend, it is expected to continue in that trend for the short-term. If a trend dissipates, RT will gravitate toward 1.00. RT will explode from bottoms, dive from tops, and reflect changes in price momentum. VectorVest favors the purchase of stocks with RT ratings above 1.00.

VST (VST-Vector):  VST is the master indicator for ranking every stock in the VectorVest database. VLCCF has a VST rating of 1.38, which is very good on a scale of 0.00 to 2.00. VST is computed from the square root of a weighted sum of the squares of RV, RS, and RT. Stocks with the highest VST ratings have the best combinations of Value, Safety and Timing. These are the stocks to own for above average, long-term capital appreciation. VectorVest advocates the purchase of safe, undervalued stocks rising in price.

CI (Comfort Index): CI is an indicator which reflects a stock's ability to resist severe and/or lengthy price declines. VLCCF has a CI rating of 0.91, which is fair on a scale of 0.00 to 2.00. CI is quite different from RS in that it is based solely upon a stock's long-term price history. VectorVest advocates the purchase of high CI stocks.

GRT (Earnings Growth Rate): GRT reflects a company's one to three year forecasted earnings growth rate in percent per year. VLCCF has a forecasted Earnings Growth Rate of 32.00%, which VectorVest considers to be excellent. GRT is computed from historical, current and forecasted earnings data. It is updated each week for every stock in the VectorVest database. GRT often foretells a stock's future price trend. If a stock's GRT trend is upward, the stock's price will likely rise. If GRT is trending downward, the stock's Price will probably fall. VectorVest favors the purchase of stocks whose GRT is rising and is greater than the sum of current inflation and interest rates, (8.65%).

Recommendation (REC): VectorVest gives a Buy, Sell, Hold recommendation on every stock, every day. VLCCF has a Buy recommendation. REC reflects the cumulative effect of all the VectorVest parameters working together. These parameters are designed to help investors buy safe, undervalued stocks rising in price. They also help investors avoid or sell risky, overvalued stocks falling in price. VectorVest recommends that investors buy high VST-Vector, Buy-rated stocks in rising markets.

Stop (Stop-Price): Stop is an indicator of when to sell a long position or cover a short position.  VLCCF has a Stop of $36.24 per share. This is $3.2 below VLCCF's current closing Price. A stock's Stop is computed from a 13 week moving average of its closing prices, and is fine-tuned according to the stock's fundamentals. High RV, high RS stocks have lower Stops, and low RV, low RS stocks have higher Stops. In the VectorVest system, a stock gets a 'B' or 'H' recommendation if its Price is above its Stop and an 'S' recommendation if its Price is below its Stop.

EPS (Earnings per Share):  EPS stands for leading 12 months Earnings Per Share.  VLCCF has a forecasted EPS of $3.36 per share. VectorVest determines this forecast from a combination of recent earnings performance and traditional fiscal and/or calendar year earnings forecasts.

P/E (Price to Earnings Ratio): P/E is a popular measure of stock valuation which shows the dollars required to buy one dollar of earnings.  VLCCF has a P/E of 11.74. This ratio may be deemed to be high or low depending upon your frame of reference. The average P/E of all the stocks in the VectorVest database is 29.24. P/E is computed daily using the formula: P/E = Price/EPS.

EY (Earnings Yield): EY reflects earnings per share as a percent of Price. EY is related to P/E via the formula, EY = 100 / (P/E), and may be used in place of P/E as a measure of valuation. EY has the advantages that it is always determinate and can reflect negative earnings. VLCCF has an EY of 8.52 percent. This is above the current average of 3.42% for all the stocks in the VectorVest database. EY equals 100 x (EPS/Price).

GPE (Growth to P/E Ratio): GPE is another popular measure of stock valuation. It compares earnings growth rate to P/E ratio. VLCCF has a GPE rating of 2.73.  High growth stocks are believed to be able to justify high P/E ratios. A stock is commonly considered to be undervalued when GPE is greater than 1.00 and overvalued when GPE is below 1.00. Unfortunately, this rule of thumb does not take into account the effect of interest rates on P/E ratios. The operative GPE ratio of 1.00 is valid when and only when interest rates equal 10%. With long-term interest rates currently at 5.65%, the operative GPE ratio is 0.32. Therefore, VLCCF may be considered to be undervalued.

DIV (Dividend): VectorVest reports annual, regular, cash dividends as indicated by the most recent payments. Special distributions, one-time payments, stock dividends, etc., are not generally included in DIV. VLCCF pays a dividend of $3.9 per share.

DY (Dividend Yield): DY reflects earnings per share as a percent of Price. VLCCF has a Dividend Yield of 9.9%. This is above the current average of 1.3% for all the stocks in the VectorVest database. DY equals 100 x (DIV/Price). It is useful to compare DY with EY. If DY is not significantly lower than EY, the dividend payment may be in jeopardy.


DS (Dividend Safety): DS is an indicator of the assurance that regular cash dividends will be declared and paid at current or at higher rates for the foreseeable future. VLCCF has a Dividend Safety of 24 , which is poor on a scale of 0 to 99. Stocks with DS values above 75 typically have RS values well above 1.00 and EY levels that are much higher than DY.

DG (Dividend Growth Rate): Dividend Growth is a subtle yet important indicator of a company's financial performance. It also provides some insight into the board's outlook on the company's ability to increase earnings. VLCCF has a Dividend Growth of 3% This is equal to the current average of 3% for all the stocks in the VectorVest database.

YSG (YSG-Vector): YSG is an indicator which combines DIV, DY and DG into a single value, and allows direct comparison of all dividend-paying stocks in the database. VLCCF has a YSG rating of 1.18, which is good on a scale of 0.00 to 2.00. Stocks with the highest YSG values have the best combinations of Dividend Yield, Safety and Growth. These are the stocks to buy for above average current income and long-term growth.

Open: VLCCF opened trading at a price of $39.45 per share on 4/1/2005.

High: VLCCF traded at a High price of $39.50 per share on 4/1/2005.

Low: VLCCF traded at a Low price of $39.05 per share on 4/1/2005

Close: VLCCF closed trading at price $39.44 per share on 4/1/2005. (Close is also called Price in the VectorVest system)

Range: Range reflects the difference between the High and Low prices for the day. VLCCF traded with a range of $0.45 per share on 4/1/2005.

$Change: VLCCF closed up 0.48 from the prior day's closing Price.

%PRC: VLCCF's Price changed 1.23% from the prior day's closing price.

Volume: VLCCF traded 203,900 shares on 4/1/2005.

AvgVol: AvgVol is the 50 day moving average of daily volume as computed by VectorVest. VLCCF has an AvgVol of 393,000 shares traded per day.

%Vol: %Vol reflects the percent change in today's trading volume as compared to the AvgVol. %Vol equals 100 x (Volume/AvgVol). VLCCF had a %Vol of -48.12% on 4/1/2005

Sales: VLCCF has annual sales of $135,000,000

Sales Growth: Sales Growth is the Sales Growth Rate in percent over the last 12 months. VLCCF has a Sales Growth of 191.00% per year. This is excellent. Sales Growth is updated each week for every stock. It is often useful to compare Sales Growth to Earnings Growth to gain an insight into a company's operations.

Sales Per Share (SPS): VLCCF has annual sales of $7.94 per share. SPS can be used as a measure of valuation when comparing stocks within an Industry Group.

Price to Sales Ratio (P/S): VLCCF has a P/S of 4.97. This ratio is also used as a measure of valuation. Here, too, it is useful when comparing stocks within an Industry Group.

Shares: VLCCF has 17,000,000 shares of stock outstanding.

Market Capitalization: VLCCF has a Market Capitalization of $674,000,000. Market Capitalization is calculated by multiplying price times shares outstanding.

Industry Group: VLCCF has been assigned to the Transportation (Ship) Industry Group. VectorVest classifies stocks into over 200 Industry Groups and 40 Business Sectors.

Business Sector: VLCCF has been assigned to the Transportation Business Sector. VectorVest classifies stocks into over 200 Industry Groups and 40 Business Sectors.

The basic strategy of VectorVest is to buy Low risk, High reward stocks. We suggest that Prudent investors buy enough High Relative Value, High Relative Safety stocks to keep the overall RV and RS ratings of their portfolios above 1.00. As you do this, you'll find that your risk will go down and your investment performance will improve.


Graph

Knightsbridge
          §
Transportation (Ship)
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